Saturday, 31 January 2015

Kegiatan Ekonomi dalam Masyarakat

Kegiatan Ekonomi dalam Masyarakat

Kemestian manusia bermasyarakat untuk hidup berEkonomi telah tertakdir sebagai satu rutin yang tidak boleh lari dan dielakkan oleh masyarakat tidak kira masyarakat itu berskala kecil atau besar, ‘simple’ atau ‘complex’. Melalui pendefinisian ekonomi yang menentukan “What gets produced?” kemudian “How it is produced?” dan yang terakhir “Who gets what is produced?”, maka amat jelas lah bahawa manusia memerlukan satu proses yang mampu untuk bertindak mentransformasi sesuatu sumber (resources) kepada sesuatu perkara yang berguna dan bermanfaat buat manusia.


               Sebagai contoh, manusia memerlukan makanan, yang menjadi perkara asasi untuk manusia meneruskan kelangsungan kehidupan mereka. Maka penghasilan, distribusi dan penggunaan makanan itu lah yang menjadi asas kepada konsep kegiatan ekonomi dalam bermasyarakat. Dan dalam memastikan kelancaran konsep ini berjalan dengan baik, manusia memerlukan sistem untuk mengatur kegiatan ekonominya sehingga mampu memberi kesejahteraan kepada seluruh masyarakat. Dengan wujudnya sistem juga, ia mampu melicinkan kegiatan ekonomi untuk mencapai empat objektif utamanya iaitu ‘efficiency’, ‘equity’ (fairness), ‘growth’ dan ‘stability’.









********************



Sistem dalam Masyarakat



Setiap masyarakat, bangsa, dan negara mempunyai nilai budaya dan latar belakang masing-masing yang berbeza antara satu dan yang lain. Begitu juga dengan ekonomi, dalam mengatur kegiatannya, ia mempunyai sistem yang berbeza-beza walaupun ada sesetengahnya mengamalkan sistem yang sama bersesuaian dengan ‘circumstances’ di mana sistem itu dilaksanakan.

                Dalam keluasan ekonomi, terdapat pelbagai sistem yang merupakan manifestasi dari kemampuan dalam menginterpretasikan perbezaan sistem untuk diamalkan dalam sesebuah budaya dan negeri mahupun negara.

                Secara kasarnya, sistem ekonomi boleh dikategorikan kepada sistem ekonomi Islam dan juga sistem ekonomi kenvensional. Ia boleh dipecahkan kepada dua, Sosialis dan Kapitalis (akan diterangkan lebih lanjut kemudian). Adapun juga, wujud sistem yang bersifat campuran di mana isi-isinya dicedok daripada kedua-dua sistem tersebut (sosialis dan kapitalis).

                Menurut Prof. Madya Dato’ Dr. Hailani Muji Tahir, sistem ekonomi Islam ini adalah satu bentuk pengkajian memahami kelakuan manusia dari sudut penggunaan dan pengurusan sumber-sumber asli untuk dihasilkan bagi memberi manfaat kepada manusia dalam mencapai redha Allah S.W.T. Sistem ekonomi Islam juga mempunyai sumber (epistimologi) mutlak atau khusus sebagai rujukan utama iaitu Al-Qur’an dan As-Sunnah. Sistem ini juga dibangunkan dengan nilai-nilai agung Islam berpaksikan prinsip tauhid dan semangat menegakkan keadilan yang mampu menjamin keselarasan pertumbuhan ekonomi dan syariat.

                Manakala sistem ekonomi konvensional pula bermaksud secara literalnya adalah perkara yang sudah diterima, dipraktikkan dan diguna pakai oleh masyarakat. Jadi, secara konsepnya adalah sebuah sistem yang sudah dilaksana dan diamalkan secara meluas oleh masyarakat yang konsepnya bersifat dinamis dan mampu diubah-ubah demi kepentingan dan kebutuhan masyarakat.





********************


Sosialis , Kapitalis dan Islamik

Sosialis



Kemunculan sistem ekonomi sosialis ini adalah sebagai satu penentangan kepada sistem ekonomi kapitalis yang didakwa tidak mampu memberi kemewahan secara sama-rata. Sistem ini adalah suatu bentuk kegiatan ekonomi yang direncana , dikawal dan dipantau kuasa pemerintahan secara terpusat. Pemerintah akan memasuki campur untuk menentukan tata kehidupan dan kegiatan ekonomi Negara yang berbentuk asasi seperti air, elektrik, komunikasi dan sebagainya.


               Sistem ini menggambarkan bahawa kemewahan individu hanya boleh dicapai apabila kemewahan itu dibahagikan bersama. Jadi , segala bentuk pemilikan individu ke atas aset-aset ekonomi atau ‘factor of production’ seperti tanah, ‘capital’ dan sebagainya adalah pemilikan sosial (bersama).



Prinsip Dasar Ekonomi Sosialis:
  •  Pemilikan harta oleh Negara.
  •  ‘Economic Equality’
  •  Regimentasi

Ciri-ciri Dasar Ekonomi Sosialis:

  •  Menyanjung tinggi Kolektivisme (kebersamaan).
  •  ‘Central power extremely’
  • Tidak mengiktiraf pemilikan individu.



Kelebihan:

  • Penyediaan barang dan khidmat (good and services) untuk manfaat masyarakat.
  • Tidak berorientasikan keuntungan.
  • Kadar Pengangguran yang rendah.
  •  Jurang kekayaan yang kecil.

Kekurangan:
  • Kelembapan Inovatif
  • Kebebasan memilih yang sangat terhad.
  • Tidak effisien.
  • Korupsi , ketirisan dan pembaziran yang tinggi.


Negara yang mengamalkan:

  • Korea Utara
  • Russia
  • Cuba

********************


Kapitalis:


Kalau sistem ekonomi sosialis yang tidak mengiktiraf pemilikan individu , lain pula halnya dengan sistem ekonomi Kapitalis yang sangat memberi kebebasan mutlak kepada individu untuk memiliki kemewahan peribadi dan keuntungan maksimum. Sistem Kapitalis ini berasal daripada perkataan bahasa Perancis , ‘Laissez-Faire Economy’ yang membawa maksud “Allow (them) to do)”. Makna asal ini memberi impak besar kepada menamakan sistem ekonomi yang satu ini. Ia juga boleh disebut sebagai Liberal Ekonomi.


                Antara idea utama sistem kapitalis ini juga adalah disebut ‘consumer sovereignty’ yang membawa maksud pengguna atau pembeli diberi kuasa untuk menentukan barangan atau produk apa yang diinginkan di dalam pasaran berdasarkan ‘kuasa belian’ yang terletak di tangan pengguna/pembeli. Di sini boleh dilihat bahawa rakyat lah yang mencorakkan kegiatan ekonomi melihat kepada ‘demand’ dan kemahuan pengguna(rakyat) itu sendiri.

                Sistem Kapitalis juga memberi kebebasan kepada individu untuk merencana dan mengurus nasibnya sendiri sesuai dengan kemampuannya. Semua orang boleh bersaing untuk memenangkan kompetisi bebas melalui cara sendiri demi keuntungan yang maksimum.


Prinsip Dasar Ekonomi Kapitalis:
  • ·         Kepercayaan kepada kebebasan berekonomi.
  • ·         Mengiktiraf pemilikan individu.
  • ·         Individu bebas memilih.
  • ·         Keuntungan Maksimum.


Ciri-ciri Dasar Ekonomi Kapitalis:
  • ·         Persaingan Bebas.
  • ·         ‘Consumer Sovereignty’
  • ·         Semangat Individualisme yang tinggi
  • ·         Semangat Materialisme.
  • ·         Ditentukan oleh ‘Market Mechanism’.


Kelebihan:
  • ·         Kemajuan Inovatif.
  • ·         Kebebasan memilih.
  • ·         Pasaran yang luas.
  • ·         Effisien yang Optimum
  • ·         Kerancakan Perniagaan



Kekurangan:

  • ·         Jurang orang kaya dan miskin besar.
  • ·         Fenomena Monopoli
  • ·         Kaya terus Kaya , Miskin terus Miskin.
  • ·         ‘Immobilities’
  • ·         Kadar Pengangguran yang tinggi.


Negara yang mengamalkan:
  • ·         Amerika Syarikat
  • ·         Jerman
  • ·         India

 *******************

Islamik:


Ekonomi Islam merupakan satu pengkajian sejarah, empirik dan teori yang akan menganalisis keperluan individu dan masyarakat berpandukan sistem nilai-nilai Islam. Ia juga satu pengkajian ke atas pencapaian ‘al-falah’ manusia melalui penguasaan sumber bumi di atas kerjasama dan penyertaan manusia (Surtahaman, 1990).


               Manakala dari sudut Umar Chapra , ekonomi Islam adalah sebuah pengetahuan yang membantu  merealisasikan kebahagiaan manusia melalui alokasi dan distribusi sumber (resources) yang terbatas berdasarkan kerangka ajaran agama Islam.


    Sistem ekonomi Islam punya keterbezaannya sendiri kerana aturan ekonomi Islam tidak lah se-ekstrim sistem sosialis yang menyeru kepada penghapusan pemilikan individu. Ekonomi Islam juga tidak lah memberi kebebasan total supaya aliran sumber-sumber (resources) ditentukan oleh ‘market mechanism’ secara mutlak.


                Ekonomi Islam juga menolak sebarang bentuk akumulasi (perkumpulan) harta dalam kalangan golongan tertentu sahaja. Sebab itu adanya sistem zakat yang mengalirkan ‘surplus property’ untuk diagihkan kepada golongan-golongan memerlukan seperti orang miskin, orang yang berjihad dan sebagainya.

                Yang terpentingnya, ekonomi Islam ini bebas dari sebarang bentuk kezaliman dan penindasan terhadap sesuatu pihak apabila melakukan satu-satu kegiatan ekonomi. Dan pastinya prinsip tauhid dan semangat menegakkan keadilan mampu memberi rahmat kepada seluruh alam.

Prinsip Dasar Ekonomi Islam:


  • ·         Mengiktiraf pemilikan individu dan pemilikan umum.
  • ·         Keadilan sosial dan berkebajikan.
  • ·         Kebebasan Individu dengan batasan syariat.
  • ·         Bebas dari Riba’ , Maisir (Judi) dan Gharar(Ketidakpastian).
  • ·         Untuk mencapai kebahagian dunia dan akhirat.


Ciri-ciri Dasar Ekonomi Islam:

  • ·         Aqidah sebagai asas utama dalam melakukan kegiatan ekonomi.
  • ·         Syariah sebagai batasan untuk menformulasi keputusan kegiatan ekonomi.
  • ·         Akhlak sebagai parameter dalam proses mengoptimumkan aliran ekonomi.


Kelebihan:

  • ·         Keadilan sejagat.
  • ·         Optimumkan produktiviti.
  • ·         Tiada kezaliman dan penindasan.
  • ·         Menyeimbangkan pasaran.


              Semua maklum, bahawa bidang ilmu ekonomi Islam ini masih lagi baru dan dalam proses pembentukan satu sistem lebih kompleks melalui penghasilan produk-produk mengikut perspektif Islam. Hakikatnya, Islam  menyediakan sebuah batu asas untuk dijadikan satu prinsip dalam menformulasi dan mengoptimumkan perjalanan dan pertumbuhan ekonomi yang bebas dari penindasan dan kezaliman serta adil buat semua. Maka, pengkajian secara berterusan amatlah diperlukan dalam usaha mengembangkan lagi pengaruh dan kuasa sistem ekonomi Islam.

*******************

Rumusan



Dalam kita menilai sesebuah sistem, tidak kira sistem ekonomi, pendidikan atau apa-apa jenis sistem, perlu lah kita untuk mengetahui bahawa sistem adalah satu mekanisme yang ingin membantu melancarkan perjalanan dalam mencapai objektif-obejktif yang dihajatkan. Kadang-kadang, sesuatu objektif itu adalah satu niat yang suci tetapi apabila usaha untuk mencapai objektifnya itu kotor dan salah, maka objektif yang suci itu juga turut terpalit dengan salah.

               Kita juga perlu memahami hakikat manusia terbentuk pemikirannya, tingkah laku dan diri mereka sendiri adalah hasil acuan sesebuah sistem. Sekiranya sesuatu sistem itu berpaksikan pada perkara salah dan rosak, maka tidak mustahil orang di dalam sistem itu akan terikut sekali rosak dan bermasalah. Secara amnya, kebergantungan manusia pada sistem adalah satu perkara yang tak dapat dielakkan dan menjadi kewajipan untuk kita berusaha untuk membina bukan sahaja objektif-objektifnya yang suci bahkan pelaksanaan sistemnya juga suci dan bebas dari unsur negatif supaya segala amalan kerja kita nanti, boleh dikira sebagai amalan pahala bukan dosa.


Abu Maryam | Moga Bermanfaat Selamanya (writer)
Inche al-Pajami | Permudahkan Jangan Persusahkan (editor)




No comments:

Post a Comment