Kemestian
manusia bermasyarakat untuk hidup berEkonomi telah tertakdir sebagai satu rutin
yang tidak boleh lari dan dielakkan oleh masyarakat tidak kira masyarakat itu
berskala kecil atau besar, ‘simple’ atau ‘complex’. Melalui pendefinisian
ekonomi yang menentukan “What gets produced?” kemudian “How it is produced?”
dan yang terakhir “Who gets what is produced?”, maka amat jelas lah bahawa
manusia memerlukan satu proses yang mampu untuk bertindak mentransformasi
sesuatu sumber (resources) kepada sesuatu perkara yang berguna dan bermanfaat
buat manusia.
Sebagai contoh,
manusia memerlukan makanan, yang menjadi perkara asasi untuk manusia
meneruskan kelangsungan kehidupan mereka. Maka penghasilan, distribusi dan
penggunaan makanan itu lah yang menjadi asas kepada konsep kegiatan ekonomi
dalam bermasyarakat. Dan dalam memastikan kelancaran konsep ini berjalan dengan
baik, manusia memerlukan sistem untuk mengatur kegiatan ekonominya sehingga
mampu memberi kesejahteraan kepada seluruh masyarakat. Dengan wujudnya sistem
juga, ia mampu melicinkan kegiatan ekonomi untuk mencapai empat objektif
utamanya iaitu ‘efficiency’, ‘equity’ (fairness), ‘growth’ dan ‘stability’.
********************
Sistem dalam Masyarakat
Setiap masyarakat, bangsa, dan negara mempunyai nilai budaya dan latar
belakang masing-masing yang berbeza antara satu dan yang lain. Begitu juga
dengan ekonomi, dalam mengatur kegiatannya, ia mempunyai sistem yang
berbeza-beza walaupun ada sesetengahnya mengamalkan sistem yang sama
bersesuaian dengan ‘circumstances’ di mana sistem itu dilaksanakan.
Dalam
keluasan ekonomi, terdapat pelbagai sistem yang merupakan manifestasi dari
kemampuan dalam menginterpretasikan perbezaan sistem untuk diamalkan dalam sesebuah
budaya dan negeri mahupun negara.
Secara
kasarnya, sistem ekonomi boleh dikategorikan kepada sistem ekonomi Islam dan
juga sistem ekonomi kenvensional. Ia boleh dipecahkan kepada dua, Sosialis dan
Kapitalis (akan diterangkan lebih lanjut kemudian). Adapun juga, wujud sistem
yang bersifat campuran di mana isi-isinya dicedok daripada kedua-dua sistem
tersebut (sosialis dan kapitalis).
Menurut
Prof. Madya Dato’ Dr. Hailani Muji Tahir, sistem ekonomi Islam ini adalah satu
bentuk pengkajian memahami kelakuan manusia dari sudut penggunaan dan
pengurusan sumber-sumber asli untuk dihasilkan bagi memberi manfaat kepada
manusia dalam mencapai redha Allah S.W.T. Sistem ekonomi Islam juga mempunyai
sumber (epistimologi) mutlak atau khusus sebagai rujukan utama iaitu Al-Qur’an
dan As-Sunnah. Sistem ini juga dibangunkan dengan nilai-nilai agung Islam
berpaksikan prinsip tauhid dan semangat menegakkan keadilan yang mampu menjamin
keselarasan pertumbuhan ekonomi dan syariat.
Manakala
sistem ekonomi konvensional pula bermaksud secara literalnya adalah perkara
yang sudah diterima, dipraktikkan dan diguna pakai oleh masyarakat. Jadi,
secara konsepnya adalah sebuah sistem yang sudah dilaksana dan diamalkan secara
meluas oleh masyarakat yang konsepnya bersifat dinamis dan mampu diubah-ubah
demi kepentingan dan kebutuhan masyarakat.
********************
Sosialis , Kapitalis dan Islamik
Sosialis
Kemunculan
sistem ekonomi sosialis ini adalah sebagai satu penentangan kepada sistem
ekonomi kapitalis yang didakwa tidak mampu memberi kemewahan secara sama-rata.
Sistem ini adalah suatu bentuk kegiatan ekonomi yang direncana , dikawal dan
dipantau kuasa pemerintahan secara terpusat. Pemerintah akan memasuki campur
untuk menentukan tata kehidupan dan kegiatan ekonomi Negara yang berbentuk
asasi seperti air, elektrik, komunikasi dan sebagainya.
Sistem ini menggambarkan
bahawa kemewahan individu hanya boleh dicapai apabila kemewahan itu dibahagikan
bersama. Jadi , segala bentuk pemilikan individu ke atas aset-aset ekonomi atau
‘factor of production’ seperti tanah, ‘capital’ dan sebagainya adalah
pemilikan sosial (bersama).
Prinsip Dasar Ekonomi Sosialis:
- Pemilikan harta oleh Negara.
- ‘Economic Equality’
- Regimentasi
Ciri-ciri Dasar Ekonomi Sosialis:
- Menyanjung tinggi Kolektivisme (kebersamaan).
- ‘Central power extremely’
- Tidak mengiktiraf pemilikan individu.
Kelebihan:
- Penyediaan barang dan khidmat (good and services) untuk manfaat masyarakat.
- Tidak berorientasikan keuntungan.
- Kadar Pengangguran yang rendah.
- Jurang kekayaan yang kecil.
Kekurangan:
- Kelembapan Inovatif
- Kebebasan memilih yang sangat terhad.
- Tidak effisien.
- Korupsi , ketirisan dan pembaziran yang tinggi.
Negara yang mengamalkan:
- Korea Utara
- Russia
- Cuba
********************
Kapitalis:
Kalau
sistem ekonomi sosialis yang tidak mengiktiraf pemilikan individu , lain pula
halnya dengan sistem ekonomi Kapitalis yang sangat memberi kebebasan mutlak
kepada individu untuk memiliki kemewahan peribadi dan keuntungan maksimum.
Sistem Kapitalis ini berasal daripada perkataan bahasa Perancis ,
‘Laissez-Faire Economy’ yang membawa maksud “Allow (them) to do)”. Makna asal ini
memberi impak besar kepada menamakan sistem ekonomi yang satu ini. Ia juga
boleh disebut sebagai Liberal Ekonomi.
Antara
idea utama sistem kapitalis ini juga adalah disebut ‘consumer sovereignty’ yang
membawa maksud pengguna atau pembeli diberi kuasa untuk menentukan barangan
atau produk apa yang diinginkan di dalam pasaran berdasarkan ‘kuasa belian’
yang terletak di tangan pengguna/pembeli. Di sini boleh dilihat bahawa rakyat
lah yang mencorakkan kegiatan ekonomi melihat kepada ‘demand’ dan kemahuan
pengguna(rakyat) itu sendiri.
Sistem
Kapitalis juga memberi kebebasan kepada individu untuk merencana dan mengurus
nasibnya sendiri sesuai dengan kemampuannya. Semua orang boleh bersaing untuk
memenangkan kompetisi bebas melalui cara sendiri demi keuntungan yang maksimum.
Prinsip Dasar Ekonomi Kapitalis:
- · Kepercayaan kepada kebebasan berekonomi.
- · Mengiktiraf pemilikan individu.
- · Individu bebas memilih.
- · Keuntungan Maksimum.
Ciri-ciri Dasar Ekonomi Kapitalis:
- · Persaingan Bebas.
- · ‘Consumer Sovereignty’
- · Semangat Individualisme yang tinggi
- · Semangat Materialisme.
- · Ditentukan oleh ‘Market Mechanism’.
Kelebihan:
- · Kemajuan Inovatif.
- · Kebebasan memilih.
- · Pasaran yang luas.
- · Effisien yang Optimum
- · Kerancakan Perniagaan
Kekurangan:
- · Jurang orang kaya dan miskin besar.
- · Fenomena Monopoli
- · Kaya terus Kaya , Miskin terus Miskin.
- · ‘Immobilities’
- · Kadar Pengangguran yang tinggi.
Negara yang mengamalkan:
- · Amerika Syarikat
- · Jerman
- · India
*******************
Islamik:
Ekonomi
Islam merupakan satu pengkajian sejarah, empirik dan teori yang akan
menganalisis keperluan individu dan masyarakat berpandukan sistem nilai-nilai
Islam. Ia juga satu pengkajian ke atas pencapaian ‘al-falah’ manusia melalui
penguasaan sumber bumi di atas kerjasama dan penyertaan manusia (Surtahaman, 1990).
Manakala dari
sudut Umar Chapra , ekonomi
Islam adalah sebuah pengetahuan yang membantu merealisasikan kebahagiaan manusia melalui alokasi dan
distribusi sumber (resources) yang terbatas berdasarkan kerangka ajaran agama
Islam.
Sistem ekonomi
Islam punya keterbezaannya sendiri kerana aturan ekonomi Islam tidak lah
se-ekstrim sistem sosialis yang menyeru kepada penghapusan pemilikan individu.
Ekonomi Islam juga tidak lah memberi kebebasan total supaya aliran
sumber-sumber (resources) ditentukan oleh ‘market mechanism’ secara mutlak.
Ekonomi
Islam juga menolak sebarang bentuk akumulasi (perkumpulan) harta dalam kalangan
golongan tertentu sahaja. Sebab itu adanya sistem zakat yang mengalirkan
‘surplus property’ untuk diagihkan kepada golongan-golongan memerlukan seperti
orang miskin, orang yang berjihad dan sebagainya.
Yang
terpentingnya, ekonomi Islam ini bebas dari sebarang bentuk kezaliman dan
penindasan terhadap sesuatu pihak apabila melakukan satu-satu kegiatan ekonomi.
Dan pastinya prinsip tauhid dan semangat menegakkan keadilan mampu memberi
rahmat kepada seluruh alam.
Prinsip Dasar Ekonomi Islam:
- · Mengiktiraf pemilikan individu dan pemilikan umum.
- · Keadilan sosial dan berkebajikan.
- · Kebebasan Individu dengan batasan syariat.
- · Bebas dari Riba’ , Maisir (Judi) dan Gharar(Ketidakpastian).
- · Untuk mencapai kebahagian dunia dan akhirat.
Ciri-ciri Dasar Ekonomi Islam:
- · Aqidah sebagai asas utama dalam melakukan kegiatan ekonomi.
- · Syariah sebagai batasan untuk menformulasi keputusan kegiatan ekonomi.
- · Akhlak sebagai parameter dalam proses mengoptimumkan aliran ekonomi.
Kelebihan:
- · Keadilan sejagat.
- · Optimumkan produktiviti.
- · Tiada kezaliman dan penindasan.
- · Menyeimbangkan pasaran.
Semua maklum,
bahawa bidang ilmu ekonomi Islam ini masih lagi baru dan dalam proses
pembentukan satu sistem lebih kompleks melalui penghasilan produk-produk
mengikut perspektif Islam. Hakikatnya, Islam menyediakan sebuah batu asas untuk dijadikan
satu prinsip dalam menformulasi dan mengoptimumkan perjalanan dan pertumbuhan
ekonomi yang bebas dari penindasan dan kezaliman serta adil buat semua. Maka,
pengkajian secara berterusan amatlah diperlukan dalam usaha mengembangkan lagi
pengaruh dan kuasa sistem ekonomi Islam.
*******************
Rumusan
Dalam
kita menilai sesebuah sistem, tidak kira sistem ekonomi, pendidikan atau
apa-apa jenis sistem, perlu lah kita untuk mengetahui bahawa sistem adalah
satu mekanisme yang ingin membantu melancarkan perjalanan dalam mencapai
objektif-obejktif yang dihajatkan. Kadang-kadang, sesuatu objektif itu adalah
satu niat yang suci tetapi apabila usaha untuk mencapai objektifnya itu kotor
dan salah, maka objektif yang suci itu juga turut terpalit dengan salah.
Kita juga perlu memahami
hakikat manusia terbentuk pemikirannya, tingkah laku dan diri mereka sendiri
adalah hasil acuan sesebuah sistem. Sekiranya sesuatu sistem itu berpaksikan
pada perkara salah dan rosak, maka tidak mustahil orang di dalam sistem itu
akan terikut sekali rosak dan bermasalah. Secara amnya, kebergantungan manusia
pada sistem adalah satu perkara yang tak dapat dielakkan dan menjadi kewajipan
untuk kita berusaha untuk membina bukan sahaja objektif-objektifnya yang suci
bahkan pelaksanaan sistemnya juga suci dan bebas dari unsur negatif supaya
segala amalan kerja kita nanti, boleh dikira sebagai amalan pahala bukan dosa.
Abu Maryam | Moga Bermanfaat Selamanya (writer)
Inche al-Pajami | Permudahkan Jangan Persusahkan (editor)
No comments:
Post a Comment